Cooking Class Sanur

26 juli 2017 - Sanur, Indonesië

Vandaag, woensdag, onze laatste dag op Bali. We zijn inmiddels 3 weken op reis. Vanochtend aan het zwembad gelegen. Geluncht en ons klaar gemaakt voor onze laatste activiteit. We hadden alles gedaan en gezien wat op onze lijst stond op 1 ding na. Ik wilde nog graag een Cooking Class Indonesisch koken. Het liefst wilde ik de ochtend sessie maar die begint om 7 uur omdat je dan mee naar de markt gaat om je ingrediënten te kopen. 3 tegen 1, ze vonden het te vroeg. Dus voor de avond gekozen.

Om 16.30 werden we opgehaald. Aangekomen bij de Cookkng Class werden we heel hartelijk ontvangen en kregen we een kopje thee en uitleg over de avond. Het menu was redelijk uitgebreid. Soepje vooraf, Indonesische rijsttafel en een nagerecht van banaan.

IMG_2947   IMG_2936P

Begonnen met het snijden van de groenten. Allemaal verse ingrediënten. En daarna de basis voor alles gemaakt, de boemboe. Als je deze hebt dan kun je makkelijk de gerechten maken. Ondertussen uitleg over de groenten en kruiden en hoe ze in de Indonesische keuken gebruikt worden. Na het snijden van de groenten moesten deze fijngemaakt worden in de vijzel. Prachtige vijzel, deze zou ik thuis wel willen.

IMG_2940   IMG_2905    IMG_2934

Veel lekkere gerechten gemaakt en gezond met alle verse kruiden. Vis in bananenbladeren op de BBQ, saté, gado gado, maiskoekjes en satesaus.Heerlijk! De recepten krijgen we via mail.

IMG_2913    IMG_2925

IMG_2929    IMG_2942    IMG_2914

Nadat alles op het vuur staat of op de BBQ ligt maken we eerst de maiskoekjes. Dit is een voorgerechtje. Hierbij hebben we ketjap saus gemaakt, spicy en minder spicy. Als onze rijsttafel klaar is gaan we aan tafel. Eerst het soepje! En daarna....

IMG_2917    IMG_2920

Het was heerlijk en erg leuk om te doen. Ik kook graag, en vers, en dan is het leuk om te zien hoe ze in andere landen koken en hier van te leren. En te zien welke kruiden ze gebruiken. Ik ga deze gerechten thuis ook zeker maken. Helaas hebben we geen bananenbladeren. Deze gebruiken ze hier zo veel en de gerechten zien er hierdoor mooi uit.

Het was een leuke, gezellige en leerzame avond. Gelukkig heb ik mijn "things to do  lijst" nu helemaal afgewerkt en kan ik met een gerust hart aan de terugreis beginnen.

Morgen naar Jakarta waar we nog even relaxen, vrijdag de lange reis en dan begint het gewone leven weer. Dit jaar is mijn thuiskomst wel heel relaxed. Geen stapels kleren die gewassen en gestreken moeten worden. Alles ligt al schoon, gestreken en heerlijk fris ruikend in ons koffer. Jan en Dirk hadden op Nusa Lembongan samen 10 kledingstukken laten wassen. Dit kostte bij elkaar €1.20. Hier kan ik mijn machine niet voor laten draaien. En het is heerlijk thuiskomen!

IMG_2903    IMG_2904

1. Filo en Petra:
    26 juli 2017
    Wat een mooie ervaringen voor jullie ! Een hele goede terugreis en tot gauw
  2. Ma en pa:
    26 juli 2017
    Dat wordt heerlijk eten met Indonesische gerechten als je thuis bent.
    Wij wensen jullie een fijne, veilige en ontspannen terugreis.