Yogjakarta

14 juli 2017 - Jogjakarta, Indonesië

Vanochtend eerst de ochtend aan het zwembad doorgebracht. En de meer sportieve onder ons ook een tijd in de fitness ruimte van het hotel. Helaas was het bewolkt maar de temperatuur is prima. Lekker warm maar niet vochtig. Ook tijdens onze trips is de warmte goed te hebben. Indonesië is prachtig en zoals ik al eerder schreef zijn de mensen heel vriendelijk en doen ze alles om ons een geweldige tijd in Indonesië te laten hebben. Iedere deur wordt voor ons open gehouden, onze koffers worden gedragen en als we om een kopje thee vragen bij het ontbijt laten ze alles uit hun handen vallen om de thee zo snel mogelijk voor je in te schenken.

Ook vind ik het schoon. Er wordt in de hotels en betere restaurantjes goed gepoetst. Tot nu toe pas 1 rat en 2 kakkerlakken op straat gezien. Er ligt wel wat afval op straat maar de door Dirk beloofde cultuurshock heb ik nog niet gehad.

Wat ons verder opvalt is het verkeer. Er houdt zich niemand aan de regels, het is erg druk, ze claxonneren continu, halen rechts en links in, snijden elkaar af maar iedereen is tollerant en je ziet geen ongelukken. Op scooters kun je alles vervoeren, borstvoeding geven en er kunnen 5 mensen op. Je blijft je verbazen! Maar onveilig heb ik me nog niet gevoeld.

IMG_2483    IMG_2486

Vanmiddag met de Riksja naar Het centrum gebracht. Ze trappen je door de stad. Eva vond het zielig voor de beste man maar deze was blij dat hij voor vandaag weer zijn geld verdiend had. Als hij voldoende verdiend had ging hij weer een paar dagen naar zijn gezin 60 km buiten Yogjakarta. Tot die tijd bleef hij in de stad en sliep in zijn Riksja.

IMG_2467    IMG_2487

IMG_2502   IMG_2494

Het Kraton (paleis van de sultan van Yogjakarta) bekeken en het Taman Sari (waterkasteel). Verder gezien hoe de wajang poppen en de batik schilderijen gemaakt worden en de nauwe straatjes met de vele kraampje gezien.

IMG_2474    IMG_2504

IMG_2479   IMG_2506

Je kunt hier overal eten. In alle straten staan kraampjes met eten. Het kost echt niets om hier te eten. Wij geven er de voorkeur aan om in restaurantjes te eten. Een straat van ons hotel zijn erg leuke en hippe tenten waar je heerlijk kunt eten. Ook hier zijn de prijzen laag. En iedere avond genieten we van een Italiaans ijsje bij Tempo Gelato.

IMG_2493    IMG_2499    IMG_2503

Morgenmiddag nemen we om 16.00 uur de trein naar Surobaja. Daar staat onze chauffeur klaar om ons naar de Bromo vulkaan te brengen en de zonsopkomst te bekijken. Op de weg terug gaan we de Madakaripura watervallen nog zien en dan zullen we zondag rond 18.00 uur in ons hotel in Surobaja zijn. Een lange dag, een nacht overslaan, maar volgens velen is de zonsopkomst bij de Bromo het hoogtepunt van Java.

We laten ons verrassen.

Here comes the sun!!!